ERRORS ORTOGRÀFICS
Fa una setmana vaig llegir a un diari un article on es parlava de baix nivell ortogràfic generalitzat de l'alumnat matriculat al Grau de Ciències de l'Educació de la Universitat de Lleida (es veu que per TV3 també en va sortir alguna cosa, però jo ho vaig llegir en premsa).
Concretament a l'article apareixien les lamentacions de la degana de la Facultat de Ciències de l'Educació, Maria Pau Cornadó Teixidó, on es queixava del greu problema que tenien amb l'alumnat i les assignatures de llengües perquè, deixant de banda que estudiessin i que es preparessin el temari, cometien força faltes d'ortografia en escriure els exàmens i els treballs que els demanava el professorat.
Concretament a l'article apareixien les lamentacions de la degana de la Facultat de Ciències de l'Educació, Maria Pau Cornadó Teixidó, on es queixava del greu problema que tenien amb l'alumnat i les assignatures de llengües perquè, deixant de banda que estudiessin i que es preparessin el temari, cometien força faltes d'ortografia en escriure els exàmens i els treballs que els demanava el professorat.
Tenint en compte que el problema des de fa uns anys cap aquí s'ha agreujat força, la Universitat de Lleida només té dues opcions:
1- Aprovar els alumnes que han estudiat i donar-los el Grau de Ciències de l'Educació, tot i escriure amb faltes d'ortografia.
2- No aprovar els alumnes que han estudiat però que escriuen amb faltes d'ortografia i, per tant, veure reduïts els títols de Grau en Ciències de l'Educació que podran entregar a final de curs.
Clarament la Universitat hauria d'establir l'opció 2 i punt. Un individu que té un Grau en Ciències de l'Educació serà un futur mestre que haurà d'ensenyar a escriure a uns futurs alumnes, per tant, fer faltes d'ortografia és inviable. No hi ha més.
Ara bé, la realitat és que si la UdL no aprova els alumnes que fan faltes d'ortografia, ben aviat la mateixa universitat veurà minvades les seves matricules perquè possibles futurs alumnes buscaran alternatives a altres universitats on les normes ortogràfiques siguin menys estrictes o, simplement, optaran per altres carreres universitàries que no tinguin en compte el nivell ortogràfic.
Ara bé, la realitat és que si la UdL no aprova els alumnes que fan faltes d'ortografia, ben aviat la mateixa universitat veurà minvades les seves matricules perquè possibles futurs alumnes buscaran alternatives a altres universitats on les normes ortogràfiques siguin menys estrictes o, simplement, optaran per altres carreres universitàries que no tinguin en compte el nivell ortogràfic.
Al final la UdL ha optat per una tercera opció per intentar solucionar aquest delicat tema. Han imposat un nou sistema d'avaluació on es permetrà fer vuit faltes d'ortografia com a màxim per examen escrit i només cinc faltes per treball, tot esperant que, ampliant el marge d'error ortogràfic de l'alumnat, es puguin salvar les futures promocions en Ciències de l'Educació.
Ara arriba aquell moment en què jo em poso les mans al cap:
Ara arriba aquell moment en què jo em poso les mans al cap:
Vuit faltes d'ortografia en un examen??!!
Cinc faltes d'ortografia en un treball??!!
Em sembla que els de la UdL en comptes de pensar un nou sistema d'avaluació basat en la permissivitat s'haurien d'haver esforçat més en informar als seus futurs i possibles alumnes (i jo hi afegeixo -clients) de la gran llei universal dels docents de llengua:
Si vols ser mestre i ensenyar a escriure una llengua, no pots fer ni tan sols una falta d'ortografia.
Si vols escriure amb faltes d'ortografia, no estudiïs per ser mestre i ni tan sols somniïs en fer classes de llengua. No estàs fet per això.
Proposo que pengin un cartellet amb el missatge a l'entrada de totes les facultats de Ciències de l'Educació. Així mai ningú podrà al·legar que no el van informar correctament.
Si vols escriure amb faltes d'ortografia, no estudiïs per ser mestre i ni tan sols somniïs en fer classes de llengua. No estàs fet per això.
Proposo que pengin un cartellet amb el missatge a l'entrada de totes les facultats de Ciències de l'Educació. Així mai ningú podrà al·legar que no el van informar correctament.
És la tàctica d'aquest país....si no arribem baixem nivell. Senzillament penós.
ResponEliminaBaixar el nivell no fa que els individus s'esforcin més per aconseguir alguna cosa. Simplement els ho posem més fàcil i prou. A la llarga en sortim tots perjudicats, per una banda o per una altra. Està clar que hi ha un problema de base.
EliminaÉs un bon advertiment el que proposes, hauria de ser així! També és veritat que tots fem faltes alguna vegada, que la perfecció no existeix, però no crec que comptabilitzar un màxim de faltes per aprovar sigui positiu. També penso que l'ortografia és important però que també s'haurien de preocupar de la sintaxi i la fluència lingüística de l'alumnat perquè un text sense faltes i mal escrit pot ser igual de contraproduent a la llarga. S'ha pensat durant massa temps que la llengua és una cosa secundària i ara en paguem les conseqüències.
ResponEliminaUna llengua no només és la seva ortografia, tens raó, i la perfecció no existeix, està clar. Però voler tenir un bon nivell ortogràfic porta implícit el voler escriure una llengua millorant el nivell lingüístic en totes les seves vessants. Des de les aules s'hauria d'ensenyar el valor de fer bé les coses i el valor d'esforçar-se per aconseguir-ho. En aquest aspecte la reforma educativa ha fracassat i qui no ho vulgui veure és un autèntic neci. La llàstima és que hores d'ara encara hi ha gent que ho nega i les pitjors conseqüències encara estan per arribar.
EliminaNo cal dir que estic d'acord amb tu, sembla estrany que als futurs mestres se'ls permeti fer faltes, quan justament són els que hauran d'ensenyar a escriure correctament. Però recordo alguns dels meus companys de carrera amb un nivell francament just d'ortografia, i tot i no ser futurs docents, em semblava igualment preocupant. Algú que arriba a una segona carrera escrivint així vol dir que ha passat tota l'escola, l'institut i tota una carrera sencera sense que ningú li hagi dit que escriu com el cul. A mi em semblava inversemblant. No va d'això l'escolarització? Alguna falta se't pot escapar, però hi ha nivells i nivells.
ResponEliminaA secundària es veu molt el que dius: professors prou capacitats en algunes assignatures que no són llengua escrivint continguts a la pissarra amb faltes d'ortografia. La justificació sempre és la mateixa, que ells no imparteixen llengua, però per a mi és un error. Si tens alumnes al davant, has de ser molt curós, perquè ells són el futur d'aquest país i els docents són el mirall on es veuen reflectits. Ja saps que no és el primer cop que ho dic i, a més, no em penso cansar mai de repetir-ho.
EliminaNo te'n cansis, per mi és una evidència com un temple. La canalla i els joves són el futur, han de sortir ben formats, si no no avançarem.
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaVols dir que vuit faltes per exàmen són molt poques, no? crec que jo ja n'he fet més vuit en aquest comentari xD
ResponEliminaAl gran Pons se li perdona tot!! :))
EliminaTothom hauria de tenir mínim el nivell C. Vuit faltes em sembla excessiu. I s'hauria d'ensenyar a redactar, una redacció cada dia.
ResponEliminaEl tema de les redaccions està perdut per endavant. Cada cop s'ensenya més amb TICs i, reconeixem-ho d'una vegada, no afavoreixen l'aprenentatge lingüístic correcte de les llengües pròpies d'un país. I em sembla que tampoc el de les llengües estrangeres. :(
EliminaMarion, estic cent per cent amb tu.
ResponEliminaMés enllà de la qüestió monetària (ja és trist que les universitats s'hagin de regir per aquest principi!), trobo que, en general, s'acostuma a ser massa tolerant amb l'ús incorrecte de la llengua.
És com si als estudiants de medicina o de farmàcia se'ls concedís la possibilitat de cometre algun error en els seus examens perquè si no, la gent no s'apuntaria a estudiar aquestes carreres. O imagina't el mateix en qualsevol altra disciplina, universitària o no: l'arquitectura, l'enginyeria, la manipulació d'aliments, la conducció de transports públics, les telecomunicacions...
En fi, que errar és d'humans, i tots, en algun moment, ens podem equivocar. Però posats a exigir, millor anar fent camí cap a l'excel·lència que no pas el contrari... Així va tot, en aquest país!
Totalment d'acord.
ResponEliminaUn universitari titulat ha de ser un professional amb tots els ets i els uts, si ho fan amb altres carreres, per què no s'ha de fer amb les que fan referència a la llengua?
I sí, tens raó, tots podem cometre un error ortogràfic (jo la primera, que consti), però si no et fan pagar aquest error d'alguna manera (per exemple amb un suspens), segur que no l'esmenaràs mai i continuaràs fent-lo repetidament. Així que la tàctica del "no passa res" no em val i no hauria de valdre per cap d'aquests futurs professionals de la docència.
Em sembla que això, com tantes altres coses, no ho arreglarem pas, aix...
A mi ja em sembla extraordinari que hi hagi carreres on les faltes d'ortografia no es tinguin en compte a l'hora d'avaluar, sigui Ciències de l'Educació o Física Quàntica!
ResponEliminaTenir un bon domini de la llengua oral i escrita per expressar-se correctament en qualsevol àmbit laboral hauria de ser bàsic en l'Educació Primària i, evidentment, s'hauria de continuar exigint en l'Educació Secundària. Així, qui ho decidís, arribaria als Estudis Universitaris sense aquests problemes que omplen les aules de les carreres universitàries. Les mancances, a Ensenyament, comencen aviat i no es solucionen, simplement es deixen passar. Què t'haig d'explicar, oi?
EliminaM'agrada aquesta polèmica.
ResponEliminaI a mi m'agrada que t'agradi. No et ve de gust dir la teva? Ja saps que t'escolto.
EliminaSi a la universitat han d'arribar a aquests extrems, vol dir que a primària. ESO i barxillerat/ cicles formatius els nens aproven fent massa faltes d'ortografia? La universitat no és el lloc per aprendre a escriure, com tampoc ho seria per aprendre a picar a l'ordinador, per exemple.
ResponEliminaLa resposta a la teva pregunta és sense cap mena de dubte SÍ, sí que s'aproven alumnes amb moltes faltes d'ortografia a Secundària. No hauria de ser però és així. Pensa que les xifres canten i les directives dels centres no volen que se'ls conegui per la quantitat d'alumnes amb fracàs escolar, així que... regalem títols!
EliminaNo se'n parla als mitjans de comunicació però tots els docents d'aquest país ho sabem. I després surt la consellera i s'omple la boca de com hem millorat el nivell... i un xurro!!!
Parlem dels correctors automàtics? Parlem de la gent que, tot i no haver emprat mai una màquina d'escriure, actua com si la fes servir? (gent que escriu l.l en comptes d'l·l o apostrofen amb un accent perdut, ´ en comptes de fer servir l'apòstrof ').
ResponEliminaEn parlem?
Els errors tipogràfics estan dins l'ús incorrecte de la llengua escrita i tampoc haurien de tenir justificació. Només s'haurien d'acceptar en el cas que algú escrigués correctament la llengua però, per desconeixement o manca d'ús, no sabés fer anar un teclat.
EliminaParlem dels informatius de Tv3?
EliminaSi començo a dir-te tot el que penso de Tv3, ja t'hi pots posar còmode, perquè en tinc un bon tou.
EliminaQui corregeix el corrector? http://descans.blogspot.com/2013/06/correctors-corregibles.html
ResponEliminaColla d'impresentables!!
ResponElimina